Sök
Stäng denna sökruta.

Linda Fagerroos: Skapar leenden med boutique-känsla

Bene Tandvård har under ledning av klinikchef Linda Fagerroos blivit synonymt med högkvalitativ patientvård och en varm, personlig upplevelse för varje patient. Med passion för patientvård och en vilja att ständigt utvecklas, leder hon kliniken med innovativt tänkande och starkt engagemang för både medarbetare och patienter. Här berättar hon om sin resa, de unika fördelarna som Bene Tandvård erbjuder och hur de ständigt strävar efter att förbättra patientvården.

Från tandhygienist till klinikschef

Linda Fagerroos har arbetat på Bene Tandvård sedan 2011, där hon började som tandhygienist och även arbetade i ett delegerat team. Hennes tidigare erfarenheter från hotell- och restaurangbranschen samt att driva ett vandrarhem har gett henne värdefulla insikter i flöden och planering. Hennes livsmotto är ”Make your life simple”.

– Jag är kreativ, lösningsorienterad och många gånger en idéspruta. Detta gillade uppenbarligen mina chefer, för 2015 blev jag tillfrågad att bli personaladministratör, berättar hon.

Klinikchef Linda Fagerroos
Klinikchef Linda Fagerroos

När en av delägarna gick bort blev det en naturlig övergång för henne att ta över planeringen och det administrativa arbetet. Sedan 1,5 år tillbaka är hon officiellt klinikchef.
Det som gör henne inspirerad är att utveckla företaget och att investera i medarbetarnas utveckling, både kliniskt och personligt. På Bene Tandvård arbetar de mycket med kontinuerligt lärande, vilket sker genom litteratur, artiklar eller genom att kollegor går bredvid varandra under arbetsdagar för att ställa frågor, samtala kring tankar och metoder och dra nytta av varandras erfarenheter.

– Det roligaste med att arbeta inom tandvård är patientbemötande och att följa utvecklingen inom tandvården. Det är också otroligt tillfredsställande att se utvecklingen hos våra medarbetare. Men den allra största glädjen är att se patienter våga le igen. Det är verkligen oslagbart!

Boutique-klinik med fokus på kvalitet

2009 grundades Bene Tandvård av tre tandläkare, men idag är det endast en ägare kvar, Patrik Mofors. När Linda började på kliniken var de bara nio medarbetare, men idag har de växt till 30 medarbetare och två kliniker. Under resans gång har de upplevt växtvärk och insåg behovet av nya, fasta rutiner och tydligare ramar.

– Just nu är vi i en spännande utvecklingsprocess med utökad verksamhet, renovering och ny logga. Nu kan vi äntligen sätta ord på vilka vi är! berättar hon

Kliniken kallar sig boutique-tandläkare och vill med det formulera ett avslappnat tandläkarbesök med professionalism, där väntrummet ska kännas som ditt andra vardagsrum.

– Vi tror inte på quick-fixes, genvägar och universallösningar, utan på att ständigt utvecklas och på att engagera sig hundraprocentigt i varje patient. Att komma till oss ska vara en trygg helhetsupplevelse, helt enkelt. menar hon.

Hon berättar att alla på kliniken är lyhörda och har förstående gentemot olika människor. Medarbetarna uppskattar särskilt den nära patientkontakten.

Teamet

Linda beskriver teamet som ett gäng utpräglade lagspelare där alla strävar efter att göra sitt yttersta och har väldigt roligt tillsammans. De är ett mixat gäng med olika bakgrunder vilket är positivt och bidrar till spännande och utvecklade diskussioner.

– Vi har högt i tak och vi vågar säga vad vi tycker. Motivationen tror jag hålls vid liv av att vi hela tiden satsar på kontinuerligt lärande. Det är ständigt olika diskussioner i gång runt tankar kring patientbemötande, ny teknik och allmänt nya idéer. Vi uppmuntrar alla till att våga prova nya saker, vilket jag tror bidrar väldigt mycket till den goda stämningen.

Bene Tandvård-teamet
Teamet på Bene

De möjligheter som AI för med sig är något de har järnkoll på och de uppdaterar sig kontinuerligt för att se vad ny teknik kan göra för kliniken.

– Att våga tänka i nya banor, att investera i ny teknik och material och att hela tiden agera långsiktigt – det är delar som jag tror kan inspirera andra.

Att möta tandvårdsrädsla

Bene Tandvård hjälper tandvårdsrädda patienter genom flera olika metoder som alla har vissa gemensamma grundprinciper.

– Vi övar oss kontinuerligt på aktivt lyssnande, vilket innebär att vi med nyfikenhet möter patientens upplevelse och verklighet. I samtalet hjälper vi patienten att utrycka sina behov med nyckelfrågor – som blir empatiskt bemötta. Många patienter känner skam och det är vår uppgift att normalisera sådana känslor. berättar hon.

Teamet tränar även på dubbel validering, både generell och specifik för att säkerställa att patienten har förstått både den övergripande behandlingen och de specifika detaljerna innan man går vidare. De använder förklaringsmodeller som patienterna kan förstå och relatera till och vid behov kan de hämta stöd från en terapeut och använda sederande preparat eller narkos. De använder en mängd tekniska resurser för att underlätta kommunikationen inför behandlingarna och säkerställer samförstånd och klartecken innan de går vidare med ingrepp.

Tandläkare håller patients hand

Patientcentrerad och hållbar tandvård

Kliniken har ett eget tandtekniskt laboratorium vilket underlättar för patienterna, som ofta slipper provisorium och får sina nya kronor samma dag. Vid estetiska behandlingar träffar patienter tandteknikerna under samma besök för att diskutera färg och form. Kliniken erbjuder även specialistvård inom endodonti, allmäntandvård och avancerad kirurgi, som bidrar till patienttrygghet och nöjdhet.

– Tidseffektiviteten med eget labb är avgörande. I de flesta fall behöver patienten bara komma till oss under en dag. Många väljer att arbeta eller uträtta ett ärende under de två timmar som deras krona framställs, eller så går de på ett tandhygienistbesök. En annan sak vi märker av är patientnöjdheten kring att få träffa sin tandtekniker personligen och resonera, berättar hon stolt.

Det finns också positiva miljöaspekter med eget tandtekniskt laboratorium. Genom att använda närproducerad tandvård genom det egna labb minskat svinnet på kliniken. Hon berättar också att de ökat miljömedvetenhet genom olika kampanjer internt och även minskat på plastartiklar. På kliniken arbetar man mer digitalt och köper produkter från Sverige i möjlig mån.

Tandlabb
Tandlabb

Digitala system underlättar patientadministrationen

På Bene Tandvård har Frenda Journal markant förbättrat det administrativa arbetet. Linda berättar varmt om hur systemet underlättar kommunikationen inom teamet genom möjligheten att skicka noteringar med kopplad patient. Det är också en stor fördel att smidigt kunna logga in på båda klinikerna och snabbt få en översikt av omsättning, statistik och tidboken.

Teamet uppskattar särskilt drag-and-drop-funktionerna i tidboken, möjligheten att mejla fakturor och den integrerade Swishbetalningen. Som klinikchef är hon mycket nöjd med hur lätt det är att arbeta med systemet och hur Business Intelligence-funktionen ger en samlad bild av ekonomin för båda klinikerna.

Hon lyfter fram hur månadsavstämningarna nu går mycket snabbare och hur de snabbt får en översikt över ekonomin.

– Tiden vi tjänar på detta kan vi lägga på att ta hand om våra patienter, säger hon.

Frenda Röntgen erbjuder också betydande fördelar. En av de största är att röntgenbilderna kan ses från annan plats än på kliniken, vilket ger teamet större flexibilitet och effektivitet i arbetet. Dessutom följer röntgenbilderna med mellan klinikerna, vilket underlättar både behandlingar och konsultationer.

Övergången till Frendas molnbaserade system har också minskat underhållsbehovet av den egna servern. Vid nästa serverbyte planerar de att byta till en mindre och mer kostnadseffektiv lösning. Detta visar hur digitala lösningar inte bara kan förbättra arbetsprocesser utan även bidrar till att spara resurser och minska kostnader.

Väntrummet på Bene Tandvård
Väntrummet

Under ledning av Linda har Bene Tandvård utvecklats till en klinik där innovation möter tradition och där varje patient får en personlig och högkvalitativ upplevelse. Genom kontinuerlig utveckling och engagemang skapar teamet en trygg och välkomnande miljö som sätter patientens välbefinnande i fokus.

Med sitt boutique-koncept och teknologiska lösningar fortsätter kliniken att sätta standarden för framtidens tandvård, där varje leende är ett bevis på deras dedikation och passion.

Läs fler artiklar

Närbild på en man som pratar i telefon med ett headset

Därför går vi upp på morgonen

Stortorget 13

Stortorget 13 om Frenda – ”Logiskt, pedagogiskt och lättlärt”